Felnőtteknek

Virágok pillantáson innen...

Friss topikok

Műfajok nélkül!

Az írások pályázati, megjelent és még íróasztalfiókban pihenő anyagokat tartalmaznak... "Minden kezdet nehéz!"

Tartoztam egy úttal...

az Ördögnek

 

Szívdobbanásban Te voltál a vér.
Agyam dobolt a semmi küszöbén.
Sokszor néztelek, nem hittem neked.
Istenem, pedig, de szerettelek!
 
Béklyóba szorított szívem feladom.
Múltam leszel, szép, nem panaszkodom.
Ezer hála, hogy lehettem veled!
Versemben, szívemben megőrzöm neved.
 
Emlék leszel, sőt, becses ajándék.
Szebbet e korban nem is találnék.
Szerettél, ez egyet elhiszem, bár…
Maradni nem tudok, kiégett szívem.

 

2008.04.13.

 

József Attila

Sóhaj
 
Ha könny csorog,
Ha kebel sír,
Ha jaj hallik,
Ha ég dörren,
Föld kerekén
Akármerre:
Az én könnyem,
Az én keblem,
Az én jajom,
Büntetésem:
Föld kerekén
Akármerre
Járok, mindig
Csorg a könnyem,
Sír a keblem,
Jajom hallik,
Az ég dörren
- Átkozott fej
Az én fejem -
Átkozott fej
Te fölötted.
 
1921. okt. 31.

 

Hozzászólások

Szerzők

Ajánlás

2008.05.16. 18:46 Kürthy_1

A sötétség birodalma

Kürthy Paula: Fénytelen szemek

 

 Amikor a vonat dudálva elindult, még ácsorogtam egy kicsit, aztán látván, hogy tovatűnt, szép lassan nekiduráltam magam és a többiek mögött haladva én is átlépkedtem a síneket. Tudtam, hogy tiltott helyen járok, de mindig így közlekedtem, ha a legrövidebb úton szerettem volna elhagyni az állomást. Nem volt rossz hangulatom, még talán dudorásztam is halkan. Örvendeztem, hogy nem kell újra elővennem az esernyőmet, mert az eső hirtelen elállt. Mire átbújtam a kerítésen és a töltés oldalán egyensúlyozva leereszkedtem, a nap is kibukkant a felhők mögül. Hirtelen arra lettem figyelmes, hogy különös illatot hoz az őszi szél. A vizes, kissé korhadt avar és a föld összekeveredett illatát. Nem volt kellemetlen, hanem inkább újszerű, ahogy befészkelte magát a zsigereimbe. Megálltam, egy pillanatra még a szememet is behunytam. Élveztem a pillanat varázsát.

- De csodás! – szaladt is át bennem egy aprócska, elégedett gondolat. Szívem szerint megálltam volna egy kicsit, csak úgy, ráérősen, de nem lehetett. Valami belső hang azt súgta, sietni kell.
- Várnak. – néztem immár aggódva az előttem kanyargó, hosszú utat és a végtelennek tűnő aszfaltlabirintus nyugtalanná tett.
- Húszpercnyi távolság. De sok tud lenni. – morfondíroztam magamban és egy szempillantás alatt szétfoszlott minden illúzió. Idegességemben rágyújtottam. A dohányfüst erős szaga erőszakosan átvette a hatalmat, eszembe juttatva szerencsétlenségünket, ami miatt ez a sürgető érzés újból és újból felbukkanhatott.
- Bizony, sosem gondoltam volna, hogy így alakul az életünk. Jocó…– tört fel belőlem egy aprócska sóhaj és hitetlenkedve megbiccentettem a fejemet, de sajnos nagyon is éreztem, hogy megváltozott sorsunk immár egy egészen különleges mederben folydogál tovább.
- …és mindez, milyen hirtelen kezdődött…tavaly. Emlékszem. Napsütéstől hunyorogva jártak az emberek. Kiskabátban, megkönnyebbülve, letették a tél terheit. Május volt. Karonfogva sétáltunk a párommal. Nézegettük a nyíló orgonákat. Nevetgélve, csapkodva hessegettük az elénk reppenő bogarakat, miközben mélyeket szippantottunk a friss vidéki levegőből, és mi tagadás álmodoztunk. Megszépülő házunkról és felújítandó kertünkről tereferéltünk. Néhány munkálatot illetően Jocó kész tervekkel állt elő. Fejében ezer ötlettől vezérelve, csillogó szemekkel magyarázta a megújulás színeit. Később szóba kerültek a nyugdíjas évek, a gyerekek, unokánk és a megérdemelt pihenés.…akkor még nem sejtettük, hogy két hónap leforgása alatt Jocó életéből eltűnnek a színek, a formák és a virágok megfeketednek, és emlékké silányul az kép, amit a fiairól és az unokájáról őriz. Minden látható dolog aljasul, sötétséggé változik.
            - Ó egek! - jutott eszembe újra az a kálvária, amin azóta keresztülmentünk. A kórházi folyosók, a műtő előtti várakozás percei, a „…de ugye van remény doktor úr?”, sírósan könyörgő szavak, és a lassan csonttá soványodó test. A hiábavalóságé. A férjemé, aki nemrég még kettesével szedte a lépcsőfokokat, és aki ma már fehér bottal, bizonytalanul, tapogatva próbál elboldogulni ugyanazokon a lépcsőfokokon.  Jocóé, aki nem vigyázott magára….pedig éveken át hányszor kérdezték tőle: „Ugye tartja a cukorbetegeknek szóló diétát?” – hallani vélem még ma is, az orvosok tudakozódásait…és aztán jöttek az intelmek, amik valahol minden alkalommal léggé váltak számára és úgy elszálltak, mintha nem is léteztek volna.
- Így múlt el húsz év, tékozolva, óvatlanul. Mindenki tudja, de ő a leginkább, hogy elrontott valamit, és mégis… - próbáltam minden alkalommal, utólag magam is okos lenni, de hiába. Mint ahogy az is az, hogy bármit is a szemére vessek. Nincs értelme, hiszen nem korholásra, segítségre szorul. – sajdult meg a szívem és éreztem, hogy aggodalmam nőttön-nő, szívverésem szaporább, csak, mert amióta így jártunk, sosem tudtam, mi vár rám, a kerítésünkön túl. A tragédia azonnal ledöntötte a lábáról. Igaz, még az elején, egy darabig halványan reménykedve készülődött a soron következő műtéti beavatkozásra, de aztán a sikertelenség miatt, egy idő után végleg feladta. A zárójelentésekre cirkalmasan ráírták…
- „Állapotjavulás nem várható – ismételgetem azóta is ott olvasottakat. A kíméletlen szavak minden alkalommal belém marnak.
- De miért? Miért pont ő? …felkiáltójel, pecsét és pont, és kettétörött, megmásíthatatlan élet. – tanakodtam majd minden nap, de mivel kérdéseimre sosem kaptam választ, így a nélkül kellett tovább folytatnom az életem, hogy bárki, bármit is megmagyarázott volna. Tettem a dolgom…lábaim a kígyózó úton begyorsultak, iparkodtam. Mint akkor is…
- A sarkon túl, Jocó vár… -  méricskéltem a még hátralévő távolságot a házunkig, és szinte magam előtt láttam reszkető kezét, amiben az aznapi és sokadik kedélyjavító tablettáját tartja. Nyugtatók többféle változatban, min-mind hasztalan. Sors osztotta szerep, amiben lassan elcsendesedve, szótlanul marcangolja magát. Fáj a szívem érte, amikor észreveszem sikertelen igyekezetét, hallom akadozó szavait: „Ne haragudj…engedd, hogy túl tegyem magam, idő kell még…” – nézett rám olyankor esdekelve, én pedig rohantam, vizet vittem, és tehetetlenül tudomásul vettem, ahogy az életerős férfi lassan elfogy, mint a gyertyaszál. Felőrlődik. Otthon, magányosan, a sötétben…
- Nincs remény, mindenki tudja. Megmondták. …nincs….nincs…nincs – dobolt ütemesen a fejemben és szinte sírva értem az út menti elágazáshoz, ahonnan már csak néhány ház választott el a miénktől. A félelem átjárt, a napsütést, amely az előbb még megörvendeztetett, már észre sem vettem. Gondolataimat lekötötte Jocó, és valami különös dolog, amit csak harmincöt évnyi együttélés után érez az ember…a megérzés. A másik segítségkiáltása, a baj, ami áthatol az éteren, hogy aztán a testemen át belefúródjon a lelkem legmélyébe. A sejtés…
- Jaj ne! – szorult össze önkéntelenül a torkom, miközben felrémlett, mi is történt néhány héttel ezelőtt. Akkor is működött a telepátia, hiszen pokolian rossz előérzetem volt. Ráadásul éppen ugyanerre az útszakaszra értem, amikor a házunk előtt megláttam egy mentőautót. Mire felfogtam, hogy mit látok, már csak egy, puffanó hangot hozott a szél. Hallottam, ahogy becsapták az ajtaját, egy pillanattal később pedig sivítva felbőgött a szirénája és a kocsi az ellenkező irányba elszáguldott. - Jocó! – kiáltottam akkor eszelősen és rohanni kezdtem. A szatyromban himbálódzó zsemlék kiszóródtak, és szerteszét gurultak az aszfalton. Nem érdekelt. Reszketve nyitottam ki a kertkaput. Tudtam, mi vár rám, és mégis kerestem őt. Tudtam, de nem hittem, nem akartam hinni, hogy nincs… - Jocó! Az égre kérlek… – ismételgettem még akkor is, amikor fennakadtam a bejárati ajtón. Abban a pillanatban tudatosodott bennem, elvitték. Félelemmel nyomtam le a szobaajtajának kilincsét, és amit láttam, mélyen megrázott. Az ágyon véres folt és vattapamacs, injekciós tűk, ampullák szerteszét dobálva. A földön infúziós tasak éktelenkedett, gyűrött nadrágja a szék karfáján pihent.  – Elvitték… - motyogtam megint. Bénultan álltam. A szobában halálos csend honolt…nem emlékszem többre, csak később a kórházban látottakra. Jocó egy gurulós ágyon feküdt, az intenzív osztály folyosóján. Ájulás környékezett, amikor megláttam. Látogatók sétáltak el mellette, amíg ő méltóságától megfosztva, egy szál alsónadrágban, reszketve sorsára várt. Magára hagyták, megalázva, kétségeivel…pőrén. Akkor életemben először nem bántam, hogy nem látja, mi folyik körülötte. Órákkal később Dr. Kókai azt mondta. – „Asszonyom, ez bizony infarktus”. Szédülni kezdtem, aztán mintha mondott volna még valamit, hallottam a távolból a hangját…és még valamit, ami ütemesen pittyegett....a férjem szívverését…
- Erről a dologról sosem beszéltünk. Nem tudom miért…a némaság belopódzott és süket csöndet vont közénk…- elevenedett meg bennem újra az a szörnyűséges nap. Így értem a kertkapunkba.
- Nyugalom, már csak egy perc. - fordítottam el türelmetlenül a kulcsot a zárban, és mint, akit űztek, úgy siettem a bejárati ajtó felé. Szívem vadul kalapált, ahogy az előszobába léptem. Csak a cirkóban égő gázláng világította meg pislákolva a helyiséget. A félhomályban is láttam, hogy a szőnyeg gyűretlenül terült el, úgy ahogy munkába menetel előtt hagytam.
- Gyanús ez a rend. - hatolt el az agyamig a felismerés, aztán hirtelen észrevettem Jocót. Meg sem moccant, ahogy a lámpát feloltottam. A fény élesen bevilágított mindent.
A nappaliban a kanapén ült. Arcát a tenyerébe temette. Vállai apró rezdüléseiből, már messziről láttam, hogy a depresszió legmélyebb bugyrában jár. Sodorta az ár, tehetetlenül. Vergődve úszott a rémület folyóján.
- Baj van. - futott át újra az agyamon a jól ismert félelem, és összeszorult szívvel léptem hozzá. Megérezte a közelségemet. Felemelte a fejét. Fénytelen szemében keserűséget láttam. Sírt. Némán és nagyon boldogtalanul.
- Kérlek… - kezdtem bele valami könyörgésfélébe és végigsimítottam a homlokán, de aztán elakadtam. Éreztem, nem lenne helyénvaló semmiféle kérés, meg aztán valójában nem is tudtam volna folytatni, mi is az, amit annyira nem szeretnék. Egyszerűen, csak elegem volt, a félelmekből, a lótás-futásból, és az életből, amely olyan nehézségek elé állított, amiket nem tudtam jól lekezelni, és amik lassanként felőröltek engem is. 
- Egész nap vártalak…nincs más dolgom…nem érek én már semmit, és minden olyan, de olyan hiábavaló…látod, téged is csak tönkre teszlek… – szólalt meg halk szaggatott hangon és szinte maga elé beszélve folytatta. – Teher vagyok… Aztán zokogni kezdett. Kibuggyant könnyei lecsordultak. Egy pillanatra groteszknek tűnt, ahogy borotválatlan arcán kanyarogva kerülgették a cseppek egymást, majd eggyé olvadtak és összefolyva lecsöppentek összekulcsolt kezére.
- Ne mondj ilyet…ne mondj ilyet. – feleltem, mint egy imamalom ismételgetve ugyanazt, aztán felé nyúltam, de kezem félúton megállt. Simogatás helyett inkább letérdeltem, és magamhoz húztam. Abban a pillanatban, amikor hozzám ért elszégyelltem magam. Csak, mert tudtam, igaza van. Mélyen restelltem, hogy a fáradtság felmorzsolt, de leginkább azt, hogy néha igenis tehernek éreztem őt, hogy alkalmanként megpróbáltatásként éltem meg a vég nélkülinek tűnő beszélgetéseket és a vigasztalásos esték is néhány hete már, egyenesen az idegeimre mentek. Előfordult az is, hogy morgolódva pucoltam el az általa szétszórt, de észre nem vett morzsákat és ennivaló darabokat, dühösen újramosogattam a rosszul megtisztított edényeket, és mérgesen nézegettem a konyharuhán éktelenkedő újdonsült foltokat, és egészen egyszerűen csak, elegem volt belőle…és akkor ő kér elnézést?
- Neeem, te bocsáss meg! – furdalt a lelkiismeret azonnal, és szorítottam, ahogy csak bírtam. Remegett, ahogy körém fonta karjait. Úgy ölelt, hogy azt hittem meghalok. Görcsösen, el nem engedőn. Örökre, fájón…
- Nem lesz baj, segítek…szeretlek. - suttogtam a fülébe, amitől fokozatosan megnyugodott. Teste lassan elernyedt, idegei ellazultak. Aztán egy kis idő után, megszűnt az idő. Megszűnt a tér és valami furcsa, lebegés vette kezdetét. Úgy rémlett…
 
Valahol kinyílt egy ajtó, és mi átléptünk a sötétség kapuján. Egyenesen, határozottan előrementünk. Ismerős illatot hozott az őszi szél. Egy pillanatra még az is feltűnt, hogy nem sietek sehova. Egyszerűen, csak élvezem a vizes, kissé korhadt avar és a föld összekeveredett illatát…aztán valami felkapott, lebegni majd szállni kezdtünk…összekapaszkodva keringtünk a fény felé…talán csak egy szempillantásnyi idő telt el, amikor hirtelen megálltunk…és akkor megértettem….ez itt a végállomás, mi pedig megérkeztünk.
- Itt vagyunk a pillantáson túl. - mutattam széles karmozdulattal körbe, ahogy páromra néztem…Jocó élettel teli, szeme pedig, mosolyogva nézett rám. (2007)
 
- Vége -

Szólj hozzá!


A bejegyzés trackback címe:

https://felnotteknek.blog.hu/api/trackback/id/tr3472893

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása