Felnőtteknek

Virágok pillantáson innen...

Friss topikok

Műfajok nélkül!

Az írások pályázati, megjelent és még íróasztalfiókban pihenő anyagokat tartalmaznak... "Minden kezdet nehéz!"

Tartoztam egy úttal...

az Ördögnek

 

Szívdobbanásban Te voltál a vér.
Agyam dobolt a semmi küszöbén.
Sokszor néztelek, nem hittem neked.
Istenem, pedig, de szerettelek!
 
Béklyóba szorított szívem feladom.
Múltam leszel, szép, nem panaszkodom.
Ezer hála, hogy lehettem veled!
Versemben, szívemben megőrzöm neved.
 
Emlék leszel, sőt, becses ajándék.
Szebbet e korban nem is találnék.
Szerettél, ez egyet elhiszem, bár…
Maradni nem tudok, kiégett szívem.

 

2008.04.13.

 

József Attila

Sóhaj
 
Ha könny csorog,
Ha kebel sír,
Ha jaj hallik,
Ha ég dörren,
Föld kerekén
Akármerre:
Az én könnyem,
Az én keblem,
Az én jajom,
Büntetésem:
Föld kerekén
Akármerre
Járok, mindig
Csorg a könnyem,
Sír a keblem,
Jajom hallik,
Az ég dörren
- Átkozott fej
Az én fejem -
Átkozott fej
Te fölötted.
 
1921. okt. 31.

 

Hozzászólások

Szerzők

Ajánlás

2008.04.18. 23:17 Kürthy_1

Karácsonyi trilógia I.

 

Kürthy Paula: A születés csillaga

 

  - De gyönyörű! Igazi karácsonyi időjárás! – lelkendezek már kora délelőtt, amikor kinézek a ház előtt álló hatalmas fenyőfára. Tűlevelein vastagon áll hó. Súlyos tömegével földig hajtja az ágakat. Aprócska cinege tipeg a madáretető hófehér sipkáján. Nyugodt vagyok és elégedett. Cserépkályhánk duruzsolva ontja a meleget.

– Egész délelőtt havazott és még mindig szállingózik! – nézegetek ki időnként vidáman az ablakon, miközben előkészítem a fa díszítéséhez szükséges kellékeket. Az esti vacsorához minden készen áll, az ünnepi étel és a sütemény csak arra vár, hogy feltálaljam. Így aztán a hamisítatlan téli hangulat magával ragad. Dudorászva kötözgetem a szaloncukrokat, ám időnként várakozással telve pislantok ki az ablakon. A kapubejárót lesem.

- Ej, de türelmetlen valaki! – szól viccelődve a párom. Igaza van, tényleg izgatott vagyok. Várom gyermekeimet, s velük együtt aprócska unokámat. Férjem elégedetten szemléli mosolygós arcomat. Harmincévnyi házasság után pontosan tudja, mi zajlik le bennem.

- Már itt kellene lenniük! Főleg a kisebbik fiunknak! – válaszolok a csipkelődésre, miközben magamhoz veszem a „születés csillagát”. Megforgatom a kezemben, és egy hálás, apró puszit lehelek a mézeskalács tésztára, ami 1978 óta karácsonyfánk legféltettebb dísze…

Emlékszem, szorongva, összetörten ébredtem azon az emlékezetes 1978-as év karácsonyának reggelén. Szívemben aggódással és félelemmel indultam munkába. A buszmegállónál lévő bölcsődéhez érve elfordítottam a fejem. Szerencsére azonnal jött a busz. Igyekeznem kellett, hogy reggel nyolcra beérjek abba az irodába, ahol évek óta dolgoztam. Nyugalmat erőltetve léptem be az ajtón. Munkatársaim felszabadultan, önfeledten beszélgettek. Mindenki a közelgő karácsony estére készülődött. A szomorúság újra elhatalmasodott rajtam. Fájt a jó kedvük, fájt a tervezgetésük, és fájt maga az élet. Megpróbáltam észrevétlenül elsurranni mellettük, és az előző este összekészített batyumat feltűnés nélkül az asztalom mellé tenni, de nem sikerült.

- Mi az, utazol valahová? Nem is mondtad! – kérdezte leplezetlen kíváncsisággal kolleganőm, Marika és mellém szegődött.

- Nem. – feleltem egyszerűen és szívem összeszorult, ahogy a kis csomagra néztem.

- Honnan is tudhatná, mit rejt a táska mélye? - sóhajtottam egy nagyot és elpityeregtem.

A kincs, amit magammal vittem, kisfiam ruhái voltak. Két nappal karácsony előtt vitte el szirénázva egy mentőautó a János Kórház csecsemőosztályára. Sírva, ölelve, remegve hagytam ott. Héthónapos volt akkor. Küszködött a levegőért, lila szájjal harcolt az életéért. Ott, azon a napon hittem, hogy létezik Isten. Hinnem kellett, mert különben megbolondultam volna.

- Na, most meg miért sírsz? Baj van? – érdeklődött aggodalmas arccal Marika.

- Baj. - bólintottam, és magyarázkodás helyett kinyitottam a táskát, hogy belenézhessen. Felismerő arcán a kétségbeesés, és a segíteni akarás váltakozott egymással.

- Azt ígérték…ha jól érzi magát és a mai leletei megfelelőek, akkor estére hazaengedik. Tudod, ez az első karácsonya…nem lehet…érted?…Nem szabad…ugye nem lesz baja? Úgy…hiányzik és…ha ő nincs, akkor… karácsony sincs…és semmi, de semmi nincs – mondtam akadozva, sírással küszködve, majd kitört belőlem a zokogás.

Ebben a pillanatban pezsgő pukkant. Munkatársaim hangos nevetése magamhoz térített. Kirohantam a mosdóba. A hidegvíz egyforma monotonsággal zubogott a csapból. Őrült tempóban ész nélkül csutakoltam az arcom.

- Szedd össze magad! A fiad vár, és szüksége van rád! Most erősnek kell lenned! – dobolt a fejemben. A hideg víz megtette hatását, és. mire visszaértem a szobába, már lehiggadtam. Határozottan nyúltam a telefonért.

- Halló! Dr. Vass? Hazavihetem ma a kisfiamat? Nincs még kész a lelet? És mikor telefonálhatok újra? Jó, akkor tizenkettőkor újra hívom. Elcsüggedtem az orvos válaszától, de a remény tovább élt bennem. Próbáltam a munkámra összpontosítani, de nem ment. Agyam lázasan dolgozott, én pedig egyfolytában az órámat lestem. Pontban tizenkettőkor újra tárcsáztam.

- Halló! Dr. Vass? Megint Én. Készen vannak már a leletek? Hazavihetem a fiamat? Nem?! De miért nem? És mikor érdeklődhetek újra? Délután négykor? De hát akkor már mindjárt szenteste van… nekünk addigra otthon kellene lennünk…– motyogtam az utolsó mondatokat magamnak, mert időközben a vonal végén már letették a kagylót. Kétségbeesésemben észre sem vettem, hogy a szobában néma csend lett. Mindenki rám figyelt. Egyszer csak éreztem, hogy egy meleg tenyér gyengéden végigsimítja az arcomat. Hátam mögött a főnököm állt, körülötte pedig mindenki, aki az osztályunkhoz tartozott.

- Tudunk valamiben segíteni? – kérdezte melegen. A meghatottságtól egy hang sem jött ki a torkomon. - Nyugodtan elmehetsz, ha inkább a kórházban szeretnél várakozni. - nézett a szemembe megértően.

- Köszönöm, ez igazán kedves…de…inkább maradnék… Köztetek jobb lesz várakoznom, mint a sivár kórházi folyosón.

Felálltam, és az ablakhoz mentem. Arcomat a hideg üvegre nyomva bámultam a hóesést. Az utcán siető emberek mind-mind hazafelé igyekeztek. Az idő ólomlábon járt. Máig sem tudom, miként bírtam elviselni délután négyig.

- Halló! Dr. Vass? Elment? Hogyhogy elment?! És nem üzent nekem semmit? Igen? Igen? Mehetek? Van Isten! Mehetek! – kiáltottam bele a telefonba negyedötkor egy ismeretlen ápolónőnek, majd ész nélkül kapkodtam a kabátom, táskám után, és néhány perc múlva már egy taxi hátsó ülésén robogtam a kórház felé. Remegve vártam, hogy visszakapjam a fiamat, és amikor végre a kezembe nyomták a kicsi alvó csomagot, szívemhez szorítottam, és menthetetlenül eleredtek könnyeim. Eközben ő a világról mit sem sejtve édesdeden szundikált.

Ezen a napon történt meg először, hogy a nagyobbik fiamról megfeledkeztem. Most, hogy már megnyugodva hazafelé tartottunk, csak most jutott eszembe. Háborgó lelkem nem tudtam megnyugtatni, szégyelltem, hogy egész nap nem gondoltam rá. Amikor végre megérkeztünk, kivágtam a ház bejárati ajtaját és boldog mosollyal berikkantottam:

- Megjöttünk! Hoztam az én nagyfiamnak valami különleges ajándékot! Olyan…olyan igazi meglepetést! – kiabáltam még mindig örömittasan, miközben letettem a kis csomagot a már feldíszített karácsonyfa alá.

- Anyuciii! Mit hoztál? – szaladt hozzám lélekszakadva, kezében egy mézeskalács csillaggal az akkor négyéves gyermekem. Leguggolt, apró kezeivel kibontogatta a batyut, majd önfeledten, csillogó szemmel felkiáltott.

- A tesóm! A tesóm! Ebben a pillanatban egy égő csillagszóróval belépett a férjem. Láttam, hogy elérzékenyült. És ekkor észrevettem, hogy két kicsi kéz ráteszi a karácsonyi csomagra a tenyerében szorongatott mézeskalács csillagot. (2006)

                                              

                                                   *** Vége ***

 

Szólj hozzá!


A bejegyzés trackback címe:

https://felnotteknek.blog.hu/api/trackback/id/tr5432190

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása